Poging tot opzeggen: weer een jaar verder en nog steeds donateur.

Je ontvangt een kaartje van het Longfonds. Dat ze blij zijn met je donatie. Of van het KWF, dat ze blij zijn met je donatie en of je eventueel nog iets extra’s kan missen. Hoe dan ook, het eerste wat je denkt is niet “Oh, wat leuk zo’n kaartje”, maar: “Oja, ik moet nog steeds opzeggen”.

Ongewenst donateur

Je schrikt als je je e-mails terugkijkt, want het is al bijna een jaar geleden dat je Longfondslid-af probeerde te worden. Redelijk bizar: op de site stond een telefoonnummer en een e-mailadres waar je terecht kon met vragen over je donateurschap, maar op je mailtje kreeg je het antwoord dat je moest bellen. (Zet dan ook niet op de site dat je kan mailen over donateurskwesties!)

Toentertijd besloot je maar meteen even te bellen om de boel af te handelen, maar het was echter al na 17.00, dus je nam je voor het de volgende dag te doen. Maar de volgende dag was het alweer te laat. En je was druk. Of je had het nummer niet bij de hand. Dus de volgende dag maar. En toen werd het volgende week. En inmiddels staat het al een jaar in je to-do-list.

MAAR DAN… Een paar maanden later kom je er achter dat je ineens in de min staat op je rekening, omdat die fondsen maar blijven afschrijven, terwijl je eigenlijk helemaal niet in de min kan staan, en opeens ben je het helemaal zat. GRRRR, IK GA NU OPZEGGEN! 

Longfonds laat je acht minuten wachten.

IMG_0869Je bent vrij, het is tussen 9.00-17.00 op een doordeweekse dag, je hebt het telefoonnummer en er kan dus niets meer mis gaan. Al na 10 seconden krijg je een aardig klinkende mevrouw aan de lijn. Als je zegt waarvoor je belt, moet je echter doorverbonden worden.

“Een moment geduld, we helpen u spoedig. Toets 8 om het wachten te beëindigen en een bericht achter te laten.”
“Een moment geduld, we helpen u spoedig. Toets 8 om het wachten te beëindigen en een bericht achter te laten.”
“Een moment geduld, we helpen u spoedig. Toets 8 om het wachten te beëindigen en een bericht achter te laten.”
“Een moment geduld, we helpen u spoedig. Toets 8 om het wachten te beëindigen en een bericht achter te laten.”
“Een moment geduld, we helpen u spoedig. Toets 8 om het wachten te beëindigen en een bericht achter te laten.”
“Een moment geduld, we helpen u spoedig. Toets 8 om het wachten te beëindigen en een bericht achter te laten.”
“Een moment geduld, we helpen u spoedig. Toets 8 om het wachten te beëindigen en een bericht achter te laten.”
“Een moment geduld, we helpen u spoedig. Toets 8 om het wachten te beëindigen en een bericht achter te laten.”

Acht minuten lang word je aangemoedigd om die 8 in te drukken om het wachten te beëindigen en een (zeer waarschijnlijk zinloos) bericht in te spreken. Die acht wordt inmiddels wel heel verleidelijk (tsss, en dan te bedenken dat je niet eens donateur wilde worden), maar op zo’n ingesproken bericht reageren ze vast hetzelfde als op de e-mail van een jaar geleden, dus je blijft maar aan de lijn en je hoopt dat het Longfonds en jij dezelfde ideeën hebben over wat “spoedig” is.

Eindelijk iemand aan de lijn. Ze voert je postcode en huisnummer in, checkt je naam en KLAAR! Dertig seconden, nee twintig! Kon die vrouw dat niet doen, acht minuten geleden? Je blijft met het gevoel achter dat er hier een soort ontmoedigingsbeleid wordt gevoerd.

“Bedankt,” zei de tweede mevrouw nog, voor ze ophing. Je weet niet waarvoor ze je bedankte. Voor de donaties van de afgelopen twee jaar? Of bedankte ze je omdat je niet helemaal geïrriteerd aan haar vroeg of ze soms onder de telefonisten weddenschappen met elkaar houden bij welke “toets de acht in” mensen afhaken (het lag wel op het puntje van je tong).

KWF

Het stopzetten van de afschrijving die KWF elke maand doet, blijkt al niet veel soepeler te gaan.

De telefoon wordt—na een ingesproken boodschap dat alle gesprekken worden opgenomen voor educatieve doeleinden—al na slechts enkele seconden beantwoord (door een wederom aardige klinkende mevrouw, met een hele vreemde, ongelooflijke irritante, zalvende stem, ja, dat is het juiste wordt, zalvend) en je wordt meteen om je bankrekeningnummer gevraagd.

Baas over je eigen geldBankrekeningnummer? Huh? Je checkt even op je laptop of je het telefoonnummer wat je hebt ingetoetst wel op een echte site hebt gevonden, en niet een of andere rare phishing site die je bankgegevens probeert te achterhalen.

“Doe maar gewoon op postcode hoor,” hoor je jezelf zeggen.

Zalvend aan de andere kant van de lijn: “Ooooh, ik zie dat de donatie via Fight Cancer gaat. Ja, dat moet je dan daar opzeggen.”

Jij: “Maar op de afschrijving staat KWF.”

Zij: “Fight Cancer is onderdeel van KWF, maar sinds november zijn ze onafhankelijk geworden.”

(Ok, handig. Moet jij dat dan niet weten?) Jij: “Maar waarom staat op die afschrijving überhaupt dan KWF Kankerbestrijding als het van Fight Cancer is?”

Zij: “Het is net zoiets als Alpe d’HuZes. Dat is ook voor het KWF. Zo’n organisatie is Fight Cancer ook. Je moet dus daar opzeggen. Uhm… tja (wat ze nu gaat zeggen lijkt lastig, lastig ja, hoor je aan haar stem) Het is een fonds met veel vrijwilligers, dus ik weet niet of ze heel bereikbaar zijn.”

(WTF?)

Banner Fight Cancer site
Op de site van Fight Cancer staat echter nog niets over eventuele onafhankelijkheid van het KWF.

De zalvende stem noemt in ieder geval wel een nummer dat je kan bellen ((0294-267007) en geeft je ook een e-mailadres (info@fightcancer.nl). Omdat je het allemaal nog niet helemaal vertrouwt, kijk je even op de site van Fight Cancer zelf, die—heel apart—weer andere informatie op de site heeft staan:

Screen Shot 2013-11-25 at 12.01.58 PM

KWF GEVERSLIJN?! Maar Fight Cancer is toch net onafhankelijk geworden? En, HEEEE, is dat niet het nummer wat je net ook heb gebeld? (Je kijkt op je telefoon en ziet dat dat inderdaad hetzelfde nummer is). Dan toch maar bellen naar dat nummer wat de zalvende stem je hypnotiserend heeft ingefluisterd.

(Maar eerst even wat eten, het is lunchtijd. Je weet dat het nu weer helemaal mis kan gaan met dat opzeggen en dat het weer maanden kan duren voordat je denkt aan het opzeggen van de donatie. En zo ben je dan weer een paar maanden donateur).

Fondsen, zorg dat die opzegging makkelijker gaat

Je zet ze even stop, die donaties, om wat voor redenen dan ook. (Tenminste, je probeert je machtigingen stop te zetten). Je wilt misschien overstappen op een ander fonds, misschien wil je weer even al je uitgaven omlaag brengen en zo weer wat meer grip op je financiële situatie krijgen, of misschien sta je ook niet meer achter de fondsen. Het kan allemaal een reden zijn.

Maar waarom het zo belangrijk is dat dit opzeggen soepel gaat, is omdat je steeds argwanender begint te worden als iemand je probeert lid te maken van een fonds. Want je hebt geen zin om weer lang bezig te moeten zijn met de opzegging, het gevoel te krijgen dat ze je het zo moeilijk mogelijk proberen te maken, of dat je zelf geen zeggenschap hebt over de maandelijkse afschrijving (hoe klein die ook mag zijn).

Dus fondsen: breng dit op orde. Want als mensen denken dat ze er moeilijk van af komen, dan worden ze ook minder snel donateur. En dat lijkt me niet helemaal de bedoeling.


Posted

in

,

by

Comments

8 responses to “Poging tot opzeggen: weer een jaar verder en nog steeds donateur.”

  1. Monique Avatar
    Monique

    Ik heb KWF telefonisch opgezegd namens mijn overleden partner.
    Toch blijven ze elke maand hardleers een vast bedrag afschrijven van de ervenrekening. En ik blijf storneren… Ook bedankt KWF

  2. Chantal Avatar
    Chantal

    Er kwamen 2 meiden aan de deur van kwf.
    ik zei ik wil nergens aan vast zitten. 1 keer doneren. Ja dat kon. Blabla.
    NA het tekenen (stom dat ik ben) las ik dat ik er aan vast zat.
    Ik wou 1 keer donere .
    dus bellen maar….
    nou vergeet het!!!
    Wilt u een medewerker spreken, kies 1.
    Na een aantal keer over gaan wilt u een medewerker spreken kies 1.
    Zo ging dat maar door.
    ik ben klaar met dit hele gedoe, maar als ik er niet door kkm weet ik niet wat ik verder moet doen.
    ik moet zeggen dat ik ze nu vanalles toe wens. En dat is niet goed!
    Is er ook een stichting tegen hoge bloeddruk?
    Dan ga ik doneren!
    BEDANKT KWF!!!

  3. KWF Kankerbestrijding Avatar

    Hoi Annemarie,

    Bedankt voor je snelle reactie! Fijn dat we één en ander hebben kunnen ophelderen.

    We zijn het helemaal met je eens en zorgen ervoor dat mensen ons altijd makkelijk kunnen bereiken voor vragen, opmerkingen en opzeggingen. Voor Fight Cancer geldt hetzelfde. Door de veranderingen in de organisatie van Fight Cancer en omdat de doelgroep van Fight Cancer jonger is, geldt op dit moment dat zij per email het beste bereikbaar zijn.

    Nogmaals: we staan klaar om vragen te beantwoorden en hopen dat iedereen de weg naar KWF en Fight nu goed weet te vinden!

    Vriendelijke groeten,
    Vera

  4. Longfonds Avatar

    Dag Annemarie,
    Het klinkt als een open deur, maar… wat een vervelende ervaring! Dat willen we natuurlijk niet. We hebben het even uitgezocht.
    * Op je e-mail van november 2012 kreeg je een auto-reply met een telefoonnummer om het snel op orde te brengen. Daar maakte je, zoals je schrijft, geen gebruik van. Helaas, want dan was het gauw op orde geweest.
    * Overigens brachten we, precies om klantvriendelijkheid, dit proces afgelopen juni beter op orde: ook een e-mail volstaat.
    * Acht minuten in de wacht is te lang. Precies daarom bieden we aan om een berichtje achter te laten, zodat je wordt teruggebeld. Helaas denk je dat dit zinloos is. Het tegendeel is waar: we bellen dezelfde dag nog terug en zo nodig doen we meerdere pogingen. Had je een berichtje achtergelaten, dan had je geen acht minuten gewacht en was het gauw op orde gebracht.

    Al met al: jammer van de vervelende ervaring, geen ontmoedigingsbeleid natuurlijk. We bieden verschillende opties, juist om het snel op orde te brengen.
    Intussen danken we je hartelijk voor de periode dat je (bewust en gemotiveerd) ons werk steunde. En voor de wijze lessen die we ook nu leren uit je blog!

    Alle goeds,
    Jelmer Krom, Longfonds

    1. Annemarie Avatar

      Dag Jelmer,
      Hartelijk bedankt voor uw reactie. Fijn om te horen dat er geen ontmoedigingsbeleid wordt gevoerd, want dat idee kreeg ik bijna. Mooi dat dat opgehelderd is. Ook goed om te weten (voor anderen die argwanend zijn over de opzegprocedures:)) dat opzeggen nu per e-mail kan.
      Vriendelijke groet,
      Annemarie

    2. r Avatar
      r

      Een oud bericht maar volgens mij is het nog steeds relevant. Op de site van het longfonds zelf zijn dan wel contact gegevens te vinden, nergens is er te lezen hoe je de betaling het beste kan stop zetten/opzeggen.

  5. KWF Kankerbestrijding Avatar

    Beste Annelies,

    We kregen vandaag je blog onder ogen en willen graag op je bericht in gaan, om onduidelijkheden bij onze achterban te voorkomen en onjuistheden uit de wereld te helpen.

    Fight Cancer is begonnen als dochterorganisatie van KWF, daarom verwerkte KWF geruime tijd de administratie van Fight Cancer.

    Op 1 november 2013 was Fight Cancer klaar om een zelfstandige organisatie te worden. Alle donateurs van Fight zijn hiervan (door zowel Fight, als door KWF Kankerbestrijding) per post op de hoogte gesteld. Fight blijft geld inzamelen voor KWF Kankerbestrijding, omdat Fight niet de expertise in huis heeft voor het doen van de bestedingen van het ingezamelde geld. Fight blijft dus een fondsenwervingsorganisatie, zoals zij voorheen ook was.

    Bij het zelfstandig worden van Fight, is de structuur van die organisatie veranderd en dat heeft ook gevolgen voor hun telefonische bereikbaarheid. Maar per email is de organisatie nog altijd heel goed bereikbaar: info@fightcancer.nl, ook voor opzeggingen. Sinds 1 november worden de contactgegevens van KWF niet meer vermeld op de site van Fight. We hebben de pagina die je op je blog laat zien ook niet kunnen vinden. Wil je ons laten weten waar je precies op ons telefoonnummer stuitte?

    Mocht jij of één van je lezers nog vragen hebben over ons antwoord: dan weten jullie ons (KWF Kankerbestrijding – tel 0900 20 20 041) en Fight (info@fightcancer.nl) te vinden!

    Vriendelijke groet,
    Vera

    1. Annemarie Avatar

      Beste Vera van KWF,

      Hartelijk bedankt voor uw reactie. De screenshot met daarop het nummer van KWF (0900 2020041) heb ik vanochtend genomen (en deze info staat er nog steeds op: via “Veelgestelde vragen” en dan “Hoe zeg ik mijn machtiging op”). Maar als je op “contact” klikt (onder aan de pagina), dan staat daar inderdaad een ander nummer.

      In ieder geval bedankt voor de opheldering. Ik neem aan dat het nu helemaal gaat lukken.

      Mijn insteek was overigens niet om jullie belachelijk te maken, of iets dergelijks. Maar ik heb in het verleden zelf vaak meegemaakt (als donateurwerver voor Amnesty International), dat mensen huiverig zijn om donateur te worden, omdat er verhalen rondgaan dat het lastig is om op te zeggen (of mensen dat uit ervaring hebben meegemaakt). Ik zei altijd dat opzeggen makkelijk was (in het geval van Amnesty International), maar nu maak ik zelf mee dat het minder soepel gaat dan je zou willen. Uiteindelijk lijkt het me belangrijk dat mensen inderdaad makkelijk kunnen opzeggen, zodat de drempel ook niet te hoog wordt om daadwerkelijk donateur te worden.

      Vriendelijke groet,

      Annemarie