Fish Spa voor je voeten: de kaasschaaf is nuttiger

Je denkt dat je de week heerlijk ontspannen gaat beginnen met een vriendin die een soort dr fishbehandeling voor jullie heeft geregeld: lekker in een luie stoel hangen, terwijl visjes het eelt van je voeten eten met een relaxt muziekje op de achtergrond. Je hebt speciaal de weken daarvoor in de tuin gebanjerd op blote voeten om even maximaal eelt te kweken en hebt jezelf ingehouden om niet met een kaasschaafachtige vijl je voeten te lijf te gaan.

Bij aankomst bij Body & Skin Care Center Amersfoort, blijkt dat de vissen niet als enige in een aquarium vertoeven. De ruimte lijkt zelf een aquarium, want het vertrek met de bakken met vissen bestaat uit vrijwel alleen ramen. Leuk als concept, behalve dan dat dit volgens mij niet echt een concept is, eerder een gebrek aan plaats.

“Als jullie wat willen drinken,” ontvangt een medewerkster jullie (jaaaa, denken jullie), “dan staat naast jullie een kaart met de prijzen.” O. Je kijkt op de kaart, die beter in een snackbar lijkt te passen met zijn schreeuwerige rode en gele kleurtjes. Uit principe besluit je niets te bestellen. Normaal krijg je een kopje koffie of thee aangeboden bij dit soort behandelingen, zoals bij Yudeska, een schoonheidssalon in de buurt van Amersfoort, waar je echt herboren vandaan komt.

IMG_2932
Geïnspireerd door de gruwelijke menukaart besluit ik al snel dat onze fishbehandeling materiaal voor een blogje wordt.

Jullie krijgen de vraag of je wel op de internetsite hebt gelezen dat je je nagels niet onlangs gelakt mag hebben, je niet allerlei medicijnen gebruikt die de vissen ziek zouden kunnen maken en het aanbod om voor 1,50 euro extra je voeten na de behandeling ingesmeerd wil krijgen met een crème. “Dit is echt een nabehandeling,” vertelt een medewerkster, jullie angst aanjagend dat zonder deze behandeling je voeten schraal en droog weer de sokken en schoenen in moeten. Uit principieel oogpunt, alweer ja, doen jullie het niet. Of het hoort bij de behandeling en het zit bij de prijs in, of je moet niet doen laten lijken alsof het onderdeel van de behandeling.

De mensen voor jullie zijn inmiddels uit het aquarium gehaald en je mag hun plaats innemen op een groot comfortabel blok (NOT), zonder leuning, waar je een uur op mag zitten. “WAAR ZIJN JULLIE HANDDOEKEN?!” vraagt de medewerkster beschuldigend aan jullie. “Onze handdoeken? Hoe moeten wij dat nou weten?” vraag je jezelf af. Zij moet toch weten waar jullie handdoeken zijn? Lichtelijk geïrriteerd haalt ze jullie miniscule handdoekjes ter grootte van twee washandjes. Het valt je op dat haar oranje huidskleur bij haar haargrens abrupt ophoudt.

Vervolgens kan je dan echt gaan ontspannen—heel comfortabel op je houten blok (wel met een dun kussentje erop)— en genieten van de vissen die nog niet echt heel enthousiast op je voeten afkomen. Vooral de slechte housemuziek uit B-categorie op de achtergrond is erg zen. Volgens mij verkopen ze dit soort cd’s bij Kruidvat.

Een meisje naast je bestelt een Fristi en haar vriend een koffie. Een paar minuten later komt de medewerkster met een pakje Fristi binnenlopen. Je weet wel, zo’n pakje die je ouders vroeger mee op reis namen voor in de auto naar Frankrijk. Zo’n pakje waar je er drie van voor 90 cent ofzo koopt, maar waar je hier 1,75 euro voor mag neerleggen. Niet eens uit een glas, maar uit een pakje. Het meisje kijkt een beetje onthutst, en begint dan een beetje van slag het rietje uit de verpakking te pulken terwijl haar vriend grinnikend van zijn koffie drinkt.

Angstvallig hou je de tijd in de gaten, want de vissen eten veel te weinig van je voeten, vind je zelf. Je had de avond ervoor al flink wat eelt aan de zijkant van je linker grote teen gespot, maar die hebben ze steeds met rust gelaten. Het fristimeisje en haar vriend besluiten teleurgesteld na een half uurtje dat het mooi is geweest. Jij en vriendin B. hadden nog de ijdele hoop dat jullie voeten weer helemaal eeltvrij en zacht zouden zijn na een uur in die bak geweekt te hebben, maar dan komt de medewerkster binnen. “Jullie kunnen je voeten gaan afdrogen,” beveelt ze. Ja, dat mogen jullie knullig zelf doen, terwijl je jezelf in yogaposities wurmt, zodat je niet half in de bak met visjes valt. Onderdeel van die nabehandeling van 1,50 is namelijk dat zij jouw voeten even afdrogen. Nu mogen jullie dat dus zelf doen, met de veel te kleine handdoekjes, terwijl de medewerkers sadistisch van achter het glas toekijken hoe jullie ploeteren.

Je had er geen rekening mee gehouden dat je benen blijkbaar opzetten als ze een uur in een bak met water hangen en als je je pijp (van je skinny jeans, erg handig!) naar beneden probeert te doen, blijkt dat niet te lukken bij je rechterbeen. Na vijf minuten geef je het op, omdat je kuit helemaal rood is geworden, pijn doet, je pijp echt niet meer terug over die kuit wil en de andere mensen zachtjes zitten te gniffelen. Met één broekspijp omhoog gerold, het eelt nog steeds aan de zijkant van je grote teen, verlaten jullie het aquarium om noooooit meer terug te komen. In ieder geval niet hier.

Overigens was de ruimte wel erg netjes, schoon en verzorgd. Beetje jammer dat de medewerkster de voeten van de vriend van het Fristimeisje met een gebruikte handdoek kwam afdrogen (“Nee, je moet de handdoek naast hem gebruiken!” corrigeerde een collega haar). Maarja, kan een keer gebeuren toch?


Posted

in

by

Comments

67 responses to “Fish Spa voor je voeten: de kaasschaaf is nuttiger”

  1. Annemieke Avatar
    Annemieke

    Inderdaad is deze zaak geen aanrader. Een schoonheidsbehandeling ondergaan die echt nergens op sloeg. 3x werd er wat crème of scrub over mijn gezicht geaaid door een overigens lief meisje ( schoonheidsspecialiste?!)” en het opbrengen ,ondergaan en verwijderen van een masker BAM de meeste tijd van de 45 min. In beslag.
    Niks luxe gezichtsbehandeling van een uur!
    Nou ja, wie goedkoop uit wil zijn loopt soms risico waar voor haar geld te krijgen,hihi.
    Ik herken me in de meeste reacties hierboven?

  2. bella Avatar
    bella

    nou bij mij was t helemaal erg ik belde dese meneer op met ik kom in de file t staan en ben max 10 min later ik stond dus ook anderhfuur in de file
    eenmaal aangekomen vertel een meisje iet over wat we gaan doen en na 10 min zeg hij dan nou je kan betalen behandeling wordt niet uitgevoerd nieuwe mensen komen over 10 min. ik zij al heb niks mee t maken sterker nog ik heb t aangegeven en t was geen probleem en je mag max 10 min laat zijn. hij wou me iets voor 25 euro extra aanameren en zij anders wordt factuur alanog verstuurd nu wil ik dit niet betalen want ik heb geen product dus behandeling gekregen dit lijkt mij ook niet verplicht? iemand ervaring hiermee

  3. lisa Avatar
    lisa

    Er zaten in totaal misschien 30 visjes in voor twee personen! Body & Skin Care Center is een grote verspilling van tijd én geld.

  4. René Avatar
    René

    Vandaag een ontspanningsmassage gehad bij b&s. En dat was heerlijk!
    De bakken met visjes zouden mij ook niet echt trekken, maar dat geknabbel is sowieso een wassen neus, dat is al vaak bewezen.
    Maar de massage is een aanrader, puur ter ontspanning, dus geen intensieve behandelingen. 45 minuten en ik heb me de hele dag relaxed gevoeld. Heb ik via VakantieVeilingen voor 17 euro.

  5. Bonnie Avatar
    Bonnie

    Helaas moet ik het met alle voorgaande eens zijn, wat een pauper-zooi is het daar bij Body and Skin care center. Super groene, vieze bakken vol met vissen die ondertussen het formaat van bijna een goudvis hebben. Verder nemen ze de hygiëne maatregelen serieus, want ondanks een grote schone handdoek van mijn vriendin mocht ik voor 1,95 een mini stukje stof kopen. Tsja… wat zullen we er eens van zeggen… Gelukkig zeer relaxte (uhm…) doorgezakte stoelen, de eigenaar zag het probleem niet ”want je kan er niet doorzakken, zit iets onder, eens in zoveel tijd onderhoud”. We hebben wel gelachen met de andere aanwezigen klanten, gelukkig hadden we allemaal een bon voor een paar euro, want de 45 euro p.p. die ze eigenlijk vragen is belachelijk.

  6. Britt Avatar
    Britt

    Het eerste wat ik wil zeggen tegen mensen die overwegen om naar body & skin care center te gaan: DOE HET NIET! Ik ben hier vanmiddag samen met een vriendin geweest om mijn bon “fit, vitaal en gezond: detox je lichaam in Amersfoort” via vakantieveilingen (godzijdank 8 euro pp), te ‘verzilveren’
    Onze eerste indruk was niet al te best; een kleine onhygiënische ontvangstruimte. Ook wij waren zeer verbaasd en werden melig van de hapjes&drankjes kaart welke op tafel stond. Totaal niet passend bij een beauty center. Na enkele minuten werden we naar onze detox voetenbaden geleid. De vriendelijke medewerkster vroeg of mijn bad niet te heet was, echter zat er ijskoud water in! Vervolgens werkte het apparaat niet van mijn vriendin en werden er wat onderdelen verwisseld. De conclusie was; we moesten om de beurt. (Ik kreeg wel voor tussendoor een nieuw apparaat aangeboden, iets met elektrische schokjes om mijn vermoeide benen te helpen ontspannen? Deze heb ik maar afgeslagen)
    Vol verwachting klopte ons hart; hoe lang zou het duren voordat het water ook zo zwart zou zijn als op de foto’s? Nou dat werd het niet, zowel bij mijn vriendin als bij mij niet. Niks, nakkes, nada. “Jullie kunnen moeilijk afvalstoffen loslaten”. Jaja. Er werd nog een poging gedaan om detoxpleisters aan ons te verkopen voor een speciale prijs, welke dan veel beter zouden werken maar we besloten deze tent niet meer te spekken. Overigens wel een kopje thee aangeboden gekregen ivm het lange wachten, jammer genoeg een zwarte thee van de ah basic. Nog even nagevraagd hoe het apparaat nou werkte. De uitleg werd overhandigd in een vies plastic mapje. “Wat voor zout is er eigenlijk in gegaan?” vroegen we nog. “Een soort van zeezout” was het antwoord. “Speciaal zeezout?”. Ja, dat was het. Uiteindelijk toch lol gehad samen om deze komische middag.

  7. Karin Herfst Avatar
    Karin Herfst

    Wat een afschuwelijke onprofessionele “onderneming“.

    Via vakantieveilingen de behandeling voor Fish Spa gekocht. Wij komen daar aan en het eerste wat er wordt gezegd is: heeft u uw handdoek bij u? Wij gaven vol verbazing aan dat wij dit niet bij ons hadden en vroegen aan de man achter de toonbank (tevens de baas): zit de handdoek niet bij de behandeling inbegrepen? Waarop wij als antwoord kregen: nee hoor, heeft u onze website hychiene voorschriften niet gelezen? Wij vertelden de man dat wij deze wel gelezen hadden maar hier niet in beschreven stond dat het verplicht was een handdoek mee te nemen, en dit gehuurd kon worden (je zou toch zeggen dat dit inbegrepen is). In dit geval moet jij als klant ruiken dat als je een handdoek niet huurt, je niet gebruik mag maken van de behandeling. Als je naar een schoonheidssalon gaat neem je toch ook niet jouw eigen handdoek mee om je gezicht mee te reinigen.

    Ah fijn, ervoor gekozen te hebben de handdoek verplicht te huren, omdat wij anderhalf uur hebben gereden voor de behandeling. Vervolgens na 3 keer vragen werden wij begeleid naar de ruimte die overigens voor iedereen zichtbaar is en je moet delen met anderen. Door een vrouwelijke medewerker werd ons verzocht om onze schoenen en sokken uit te trekken, zodat zij onze voeten schoon kon spuiten met een sproeiers waar ons niet bekend van is wat er in zit (voor hetzelfde geldt zit er gif in).
    De vrouwelijke medewerker zat onder toezicht van andere klanten te vertellen dat 1 van ons een aantal kalknagels had. Waar vervolgens de onbekende personen in de ruimte alleen oog hadden voor mijn voeten. Ik kon wel door de grond zakken toen zij dit in het openbaar zei waar anderen bij zaten (ik vind dat dit privé is en anderen niet aangaat). En ook doodleuk er nog eens bij aangeeft dat dit moeilijk te behandelen is en ik mij mijn hele leven hier last van zal hebben, alsof ik om haar mening heb gevraagd en nog belangrijker alsof ik ben gekomen voor een behandeling aan de 2 kalknagels die ik heb.

    Daarna gaf de vrouwelijke medewerker aan dat zij in overleg met haar baas zou gaan om te kijken of de behandeling door kon gaan i.v.m. hygiëne. Dit is overigens nergens omschreven op de vakantieveiligen site en op de bevestiging, die wij vanuit hun hebben gekregen. Na contact te hebben gehad met vakantieveilingen ben ik erachter gekomen (vakantieveilingen zelf ook), dat deze onderneming te weinig informatie geeft, waardoor mensen bij aankomst verschillende toeslagen moeten betalen. Waaronder: de condoom vormige omhulzing die zij om mijn tenen wilde plaatsen waar kalk op zat. Ik begrijp heel goed dat er vanuit hygiëne wordt gewerkt maar dat dit niet wordt aangegeven en je om de haverklap een toeslag bij komt begon ik langzaam zat te worden. Ik gaf de vrouwelijke medewerker netjes aan dat ik niet voor elke toeslag wil betalen aangezien er meer bij komen. De vrouwelijke medewerker nam direct een agressief-passieve houding aan, die naarmate het gesprek tot verbale agressie overging. De vrouwelijke medewerker gaf aan niet in discussie te willen en ging vervolgens de discussie wel aan. op het moment dat ik mijn mening wilde geven, kapte zij direct af en zei dat de baas hier over ging beslissen. Ondertussen liep de vrouwelijke medewerker naar de baas en hoorde ik haar zeggen: Wat een kutwijven. De baas antwoordde op de vrouwelijke medewerker en zei: ja ze zijn behoorlijk irritant, ik regel dit wel ff. De baas liep naar ons toe en zei in de tussentijd tegen een andere klant dat er sprake was van een vertraging, omdat klanten (daarmee bedoel hij ons) weigeren om te betalen (wat wij overigens bij voorbaat al hadden gedaan).

    De baas praat over zijn eigen klanten tegen andere klanten, praat met zijn eigen medewerkers over klanten en gebruikt hierbij scheldwoorden en geeft zijn klanten de schuld van eigen gebreken.
    Na dit te horen waren wij het zat en eisten onze geld terug. Het ging ons niet eens om het geld maar wel om het principe. De baas zette een glimlach op zijn gezicht en zei dat wij niks terug zouden krijgen, dit zouden wij met vakantieveilingen moeten regelen. De baas zei dat wij het pand moesten verlaten (zonder dat wij begonnen waren met de behandeling en wel betaald te hebben). Wij zeiden dat wij niet zullen vertrekken eer dat wij ons geld terug zouden krijgen. De baas vertikte om hier gehoor aan te geven en negeerde het volkomen. De vrouwelijke medewerker ging zich er vervolgens mee bemoeien en gaf aan: IK WIL ZE HIER WEG HEBBEN! Waarop ik aangaf ik kan ook de politie erbij halen wat u wilt. De vrouwelijke collega greep de telefoon en voordat ik het doorhad was ze 112 aan het bellen.
    al met al hebben wij uiteindelijk met de agent gesproken en die gaf aan om het pand te verlaten aangezien dit anders valt onder huiselijk inbreuk en die agent gaf aan om vervolg stappen te nemen d.m.v. een advocaat erop te zetten. Wijs hebben wij dit advies opgevolgd en zullen verdere stappen gaan nemen. Vakantieveiling is inmiddels op de hoogte en heeft aangegeven dat wij in onze recht staan. Dit krijgt nog een staartje

    Met andere woorden: Body and Skin care center doet niet eer aan de naam die ze gebruiken en valt onder het segment oplichters

    ° niet de hoeveelheid vissen in de kom die zij aangeven op de website
    geeft geen geld terug als je door onvoorziene omstandigheden niet kan deelnemen
    heeft een verdienmodel dat heet toeslagen, je betaald toeslag na toeslag zelfs voor de pinautomaat die zij in bruikleen hebben
    hygiëne voorschriften geven zij niet vooraf kenbaar als je een voucher koopt via vakantieveiling, wat consequentie heeft dat je niet mag deelnemen en ook je geld niet terugkrijgt, ondanks dat je niet gebruik heb gemaakt van hun faciliteiten.
    en de klantvriendelijkheid komt niet voor in hun woordenboek!

    Voor de mensen die toch voor Body and Skin care center kiezen, ik wens u veel sterkte en laat volle portemonnee niet thuis.

    1. Annemarie Avatar

      Hoi Karin,
      Wat een naar verhaal zeg. Je gaat daar heen met het idee dat je even heerlijk gaat relaxen, maar het wordt een stressvol conflict. Mijn ervaring was dan nog ergens enigszins grappig, maar dit klinkt echt als een nachtmerrie.
      Succes met de afwikkeling. En erg goed dat je contact hebt opgenomen met Vakantieveilingen.
      Groetjes,
      Annemarie

  8. Victoria Avatar
    Victoria

    Joepie, manlief en ik gaan vrijdag voor een tandenbleekbehandeling…
    Gelukkig maar 1€ p.p. betaald. En even lekker rellen zou m’n man ook niet erg vinden, haha 😉

  9. Dewi Avatar
    Dewi

    Wat een drama m’n tanden zijn nog dezelfde kleur als voorheen. De dame die het uitvoerde leek regelrecht van haar schoonmaakbaantje gekomen te zijn, er waren nog 2 mensen met n Spa Detox bon via VV die mochten midden in de zaak gaan zitten met het voetenbadje. Het meest irritante is nog wel het aansmeren van producten waar je werkelijk niks aan hebt na een behandeling die ook nergens over ging. Maar goed was weer n middagje onder de pannen

  10. Dewi Avatar
    Dewi

    Fuck ik ga vanmiddag tanden bleken hier haha, nou ja kostte me 25 euro via vakantieveilingen, maar als ik dit allemaal lees wordt het een hilarisch middagje

    1. Annemarie Avatar

      Hoi Dewi,
      Hopelijk gaat jouw tandenbleekbehandeling beter dan die van sommige mensen die hier gereageerd hebben 😉
      Groetjes,
      Annemarie

  11. Marleen Tomas Avatar
    Marleen Tomas

    Afgelopen zaterdag geweest voor een tanden bleek behandeling, ook gewoon via vakantieveilingen.nl. Lees zojuist al bovenstaande verhalen, welke gelukkig bevestigen dat ik niet gek ben. Gister dit bericht op de Facebook pagina van Body and Skin care center achter gelaten:

    Waardeloze tent. Via vakantieveilingen een bon gewonnen voor tanden bleken. Bij aankomst werd er gevraagd wat mijn verwachtingen waren want als die te hoog waren dan adviseerden ze wel plus behandeling dit en VIP behandeling dat. Nee bedankt, je wint zo’n veiling omdat het dan qua kosten leuk blijft. Ervan uitgaande dat je van een tanden bleek behandeling tenminste iets van verschil ziet. Vriendin en zoon (??) hingen aan de bar, de na mij binnenkomende klanten in de gaten te houden, en wanneer er weer een lul praatje door de eigenaar (??) werd opgehangen, oog contact makend met elkaars zo van ‘weer zo’n sufferd zie erin in getrapt’. Maargoed, in een of ander hok 2 x 15 minuten op een oncomfortabele stoel onder zo’n lamp gelegen. Vervolgens door een andere dame verder geholpen, die op mijn teleurgestelde reactie reageerde ‘ja we hebben het van tevoren aangegeven’, om vervolgens nog een of ander na spoel middel aan te smeren… Waarom naspoelen als er geen effect te zien is??? In 1 woord: WAARDELOOS!!! Niet aan te raden, verspilling van iedere euro.

    Net ook een mailtje gestuurd, ik verwacht dat verder geen reactie op maar moest gewoon even mijn ei hierover kwijt! Hopelijk lezen mensen bovenstaande verhalen alvorens op vakantieveiling hierop te bieden…..

    1. Annemarie Avatar

      Wat jammer om te horen dat de bleekbehandeling bij jou ook geen succes was :/ Hopelijk lezen mensen inderdaad de ervaringsverhalen van anderen voordat ze gaan bieden, of leest Body en Skin Care Center mee en gaan ze eindelijk wat veranderen aan hun behandelingen.

  12. Christel Avatar
    Christel

    Beste Annemarie.
    In weken niet zó gelachen. Jouw schrijfstijl maakt het leed dat een vriendin en ik vrijwillig over een dikke week zullen ondergaan en het kleine bedragje dat we hiervoor neertellen, méér dan goed.
    Wie brandt moet op de blaren zitten, wie hebberig en zonder al te veel voorbereiding – lees: geen enkele research verricht – gaat bieden en zich pas erna afvraagt of ‘ze er nu echt aan vastzit’, moet niet zeuren.
    Lekker twee uur afreizen, om te poedelen in een bad met visjes, die schitteren van met name afwezigheid.
    We zijn voorbereid. Ofwel: jassen laten we thuis, consumpties (liefst alcoholische) nuttigen we van tevoren, we nemen eigen handdoek mee en kussentjes tegen houten kont, en ontsmetten onze voeten bij voorkeur naderhand.
    Het meest positieve scenario is een uur(tje) giebelen en een enge ziekte ontspringen. We durven het wel aan. We hebben geen smetvrees, we hebben een goede weerstand, we houden wel van een avontuurtje. En tenslotte zijn we té nieuwsgierig om het aan ons voorbij te laten schieten.
    Misschien hebben we nog even gelegenheid lekker met de baas te rellen. Op vriendelijke en beleefde toon uiteraard. Werkt toch ook verlichtend? En onze laag eelt – in ieder geval op onze voeten – is wel bestand tegen een onprofessionele en klant-onvriendelijke, mogelijk verbaal agressieve benadering.
    Het echte relaxen doen we vervolgens wel op een lekker terras in Amersfoort…
    We zullen onze ervaring nog laten weten! We zijn trouwens erg benieuwd naar de opbrengsten die de klachten van andere schrijvers hebben ingediend…

    1. Annemarie Avatar

      Beste Christel,
      Bedankt voor je reactie! Ik ben heel erg benieuwd naar jullie ervaring, vooral nu blijkt dat jullie onbevreesd dit avontuur tegemoet gaan.
      Gelukkig kan je in Amersfoort heerlijk relaxen op de gezellige terrasjes, maar daarvoor moet je nog wel even van Amersfoort-vinexwijk naar Amersfoort-centrum rijden (ik dacht: ik bereid jullie even voor).
      Groetjes,
      Annemarie

  13. Paula Avatar
    Paula

    Nou, misschien omdat dat voor mij het laatste was wat ik in een schoonheidssalon zou verwachten? Maarja dat is mijn mening..